
 
 

ⓒ

1 

 

  

 

 

Paradox of Press Freedom in South Korea 

 

The 1987 democratization finally granted South Koreans press freedom. More than thirty years have passed 

thereafter, allowing the Korean news media for plenty of time to mature. South Korea has become a country best 

known for its high-speed Internet and smartphones. Besides, the rapid growth of one-person media has been 

regarded as an expansion of free speech. Unarguably, there seems no shortage of the free press in South Korea.  

As news portals account for a large portion of news circulation in South Korea, the number of news 

organizations has skyrocketed. If a news source is included in portals’ search result pages, it can lure a fair 

volume of traffic online. As a result, more than six thousand registered news outlets are currently in operation in 

the country with a population of just over 50 million. With respect to press freedom, South Korea seems to have 

become a country that everyone had envisioned prior to the 1987 democratization.   

Despite the increased press freedom, the South Korean public have become highly discontent with news 

media in the country. According to the Digital News Report 2020 published by the Reuters Institute for the Study 

of Journalism1, South Korea ranked in the last place in terms of media trust for the five consecutive years since 

2016. Only 21% of South Koreans “trusted news media they used”, whereas the global average was 

approximately 46%.  

In a similar vein, according to the 2016 Kantar Public poll, more South Koreans expressed their trust in 

Samsung than they did in all the major news outlets. Quite surprisingly, even the self-identified conservatives and 

liberals expressed slightly a higher level of trust in Samsung than they did in conservative and liberal newspapers. 

Clearly, few South Koreans acknowledge news media as a watchdog of society. After enjoying thirsty years of 

freedom, the status of South Korean news media as the fourth estate has become more of a self-congratulatory 

gesture. 

 

 

                                          
1 Reuters Institute Digital News Report 2020, Reuters Institute for the Study of Journalism 

https://www.digitalnewsreport.org/survey/2020/overview-key-findings-2020/ 
 

 

[Asia Democracy Issue Briefing] 
 

Which news sources do South Koreans trust?  
 

Hahn, Kyu Sup   

(Department of Communication at Seoul National University) 

https://www.digitalnewsreport.org/survey/2020/overview-key-findings-2020/


Issue Briefing 
 

©  EAI 2020 

2  

2020 Korean Identity Survey 

 

In May 2020, the East Asia Institute (EAI) administered its fourth Korean Identity Survey. Representative 

samples of 1,000 Koreans were interviewed face-to-face. This year’s survey asked respondents how much they 

trusted individual news outlets in the country. As shown in the Figure 1, the list encompassed the total of 34 news 

outlets, including three major broadcasting networks (KBS, MBC, and SBS), four so-called TV channels of 

comprehensive programming (TV Chosun, JTBC, Channel A, MBN), two news channels (YTN, Yonhap News 

TV), and ten newspapers with the highest circulation rates. Additionally, the EAI survey included fifteen Youtube 

channels specializing in current political affairs that are popular among the public.  

 

<Figure 1. South Korean Public Preference for News Outlets2> 

 

Respondents’ trust in news outlets was measured on a five-point scale, based on so-called Polytomous Item 

Response Model. This type of model is often used to estimate an examinee’s scholastic aptitude in standardized 

tests such as SAT or TOFLE. In an academic testing, it allows for estimating the difficulty of each question and 

juxtaposing it with the ability of examinees on the same scale. Based on this model, respondents and news outlets 

were placed on the same scale. News organizations received a score based on how likely the same respondents 

rate them as “trustworthy.”  

 

 

Divided News Source Preference 

 

According to the 2020 Korean Identity Survey conducted above, South Koreans were sharply divided in their 

                                          
2 Editor’s Note: JU refers to Justice Party; DM refers to Democratic Party of Korea (ruling party); MT refers to People Power Party(main 

opposition), and MS refers to the Livelihood of the People Party. Due to the sensitivity around political orientations of each news outlets, 

names of each news outlets have not been disclosed in the figure above. 



Issue Briefing 
 

©  EAI 2020 

3  

news source preference. Of 34 news outlets, only nine fell in between the average supporters of the ruling 

Democratic Party (DP) and the opposition Unified Future Party (UFP)3.  This shows that liberals and 

conservatives alike do not trust the news outlets belonging to the opposite political camp.  

Surprisingly, all three broadcast networks, of which two are publicly funded, fell in the far left end of the 

ideological spectrum. Two publicly funded broadcast networks appealed mostly to avid supporters of the 

incumbent government. Such skew in the audience base of public broadcasters can be controversial; for example, 

BBC’s audience base would consist of a more balanced mix of voters. Likewise, preference for the two publicly 

funded news channels also fell in close proximity to the three broadcast networks. When compared with the three 

broadcast networks, even the two most liberal newspaper (Newspapers 4 and 5) attracted relatively moderate news 

consumers. In short, the cluster of like-minded news consumers seems unmistakably clear.  

In sharp contrast, twelve out of fifteen Youtube channels were located right for the preference of average 

UFP supporters. Many Youtube channels seemed to appeal to conservative news consumers. Unlike in Europe or 

the U.S., government’s influence on publicly funded broadcast networks seems quite pervasive in South Korea. 

After a transition from one government to another, top executives at major broadcast networks such as KBS and 

MBC are forced to resign. Likewise, nearly everyone holding important editorial positions in news production is 

forced out and replaced with those on the ‘winning’ side.  

Disapproving the publicly-funded broadcast networks, critics of the incumbent government seem to have 

turned to social media. Likewise, when Twitter first penetrated into the South Korean society in the early 2010s 

under the Lee Myung-bak government, a disproportionately large number of liberals used it to access political 

news. Now, with President Moon Jae-in in office, many conservatives seem to have turned to Youtube channels 

for political news. In short, news from broadcast networks is largely consumed by supporters of the incumbent 

government, whereas a large proportion of Youtube news consumers consist of supporters of the opposition party.    

Finally, it is interesting to see that Youtube channels are located at both extremes of the ideological 

spectrum. Although a vast majority of Youtube channels appealed to conservative news consumers, the most 

liberal news consumers also turned to Youtube 2. Likewise, Youtube 7 is located at the conservative extreme. 

This indicates that ideological extremism can be a highly effective niche marketing strategy to attract news 

consumers.  

 

 

News Source Preference as an Affective Choice 

 

What accounts for this sharply divided news source preference? Generation, party identity, and gender turned out 

to be statistically significant predictors of news outlet preference. News consumers in their 30s strongly preferred 

the liberal news outlets. As expected, DP supporters were more likely to prefer the liberal news outlets when 

compared with others. Also, male respondents preferred the liberal news outlets.  

                                          
3 Editor’s note: The conservative party changed its name to “People Power Party” as of September 2 2020  

https://ko.wikipedia.org/wiki/%EA%B5%AD%EB%AF%BC%EC%9D%98%ED%9E%98 
 

https://ko.wikipedia.org/wiki/%EA%B5%AD%EB%AF%BC%EC%9D%98%ED%9E%98


Issue Briefing 
 

©  EAI 2020 

4  

Does news consumers’ policy preference reflect their news source preference? EAI asked respondents 

about their preference regarding twelve policy issues based on the Polytomous Item Response Model, and attained 

individual news consumers’ policy preference scores. The analysis showed that policy preference had little to do 

with news consumers’ preference for new sources. They did not necessarily trust news channels representing their 

policy preference.  

It is well-known that South Korean news consumers are strongly inclined to avoid news professing 

disagreeable views. According to the Digital News Report 2020, 44% of South Korean news consumers said that 

they preferred the news outlets sharing their political views. Among 40 countries included in the study, the 

average was approximately 28%. Only Turkey (55%), Mexico (48%), and the Philippines (46%) came ahead of 

South Korea. On the other hand, over 70% of British, German and Japanese news consumers preferred “neutral” 

news outlets, whereas only 4% of Koreans did.  

In conclusion, preference for news sources has become a social identity in South Korea, reinforcing the 

existing political polarization among the South Korean public. Thirty years after the democratization, South 

Koreans seem to be caught in a vicious cycle of polarization with the news media facilitating it. 

 

 

 

 

  



Issue Briefing 
 

©  EAI 2020 

5  

 Hahn, Kyu Sup is currently a Professor at the Department of Communication at Seoul National University. He 

received his Ph.D. in communication at Stanford University, and previously taught at UCLA. His areas of 

research are mainly political communication. His publications include “Economic and Cultural Drivers of 

Support for Immigrants.” (2019), “The Influence of “Social Viewing” on Televised Debate Viewers’ Political 

Judgment”, amongst others. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
The East Asia Institute takes no institutional position on policy issues and has no affiliation with the Korean 
government. All statements of fact and expressions of opinion contained in its publications are the sole 
responsibility of the author or authors. 
 
 
 
“Which news sources do South Koreans trust?” 
 
979-11-6617-040-9 95340       Date of Issue: 30 October 2020 
 
Typeset by Eunji Lee 
 
For inquiries:  
Eunji Lee, Research Associate/Project Manager 
 
Tel. 82 2 2277 1683 (ext. 207)     ejlee.@eai.or.kr 

 
The East Asia Institute 

#909 Sampoong B/D, Eulji-ro 158, Jung-gu, 
Seoul 04548, South Korea 

Phone 82 2 2277 1683  Fax 82 2 2277 1697 
Email eai@eai.or.kr   Website www.eai.or.kr  

 

http://www.eai.or.kr/

